Destinationer

Ett paddeläventyr längs Sveriges blå band

 

#sverigepaddeln

Dag 1 - Mem

Vi anländer och träffas för första gången vid det mysiga och rustika Kanalmagasinet på onsdagseftermiddagen. Efter att ha presenterat oss för varandra, går vi igenom de kommande dagarnas strapatser, innan vi avslutar kvällen med en härlig middag och en god natts sömn på magasinet.

 

Kanalmagasinet byggdes i början av 1800-talet för att verka som festlokal för den kommande invigningen av Göta kanal. Mycket riktigt så hölls invigningen av den precis färdigbyggda kanalen, just här 1832 tillsammans med Kung Karl XIV Johan.

 

http://www.kanalmagasinet.se/ bor vi i enkla, mysiga och rustika tvåbäddsrum i gammeldags miljö.

 

 

 

 

Dag 2 - Mem via Norsholm till Berg - 55 km

Efter en stadig frukost beger vi oss av från Mem, "Porten till Göta kanal, från Östersjön" och passerar vår första av 58 slussar. Vi har en lång dag framför oss, men om vi känner att vi behöver lite extra och snabb energi stannar vi en kort stund redan i Söderköping. Där tar vi oss kanske en svalkande glass på det klassiska Smultronstället.

 

Tiden går fort och efter att ha passerat den smala sjön Asplången är vi framme i Norsholm där vi stannar på lunchpaus vid Kapten Bille's Café och Restaurang. Restaurangen som är ett gammalt hamnmagasin är namngivet efter sjökaptenen Bille som seglade med sin båt S/S Pallas under 1930 och 1940-talet. Under tiden vi intar en god lunch på uteserveringen, passar vi på att njuta lite extra av lugnet vid kanalen.

 

Efter lunchen beger vi oss vidare och in i vår första stora sjöpaddling. Sjön Roxen öppnar sig långsamt allt mer och när vi börjar närma oss slutet av sjön, så känns den alltid större än vad man föreställt sig. Här kan det ibland blåsa upp en del och med västliga vindar kommer vi få ta i.

 

Efter en lång dag är vi tillslut framme vid en av Göta kanals pärlor, Bergs slussar. Här tar vi oss förbi kanalens längsta sammankopplade slusstrappa, Carl Johans slusstrappa och ytterligare 4 slussar. Vi möts av en mäktig syn av byggnationen som stod klart 1818.

 

Innan natten tar vid, så avnjuter vi en välförtjänt middag på Kanalkrogen, med en förstaklassig utsikt över kanalen. Efter middagen är det dags för en god natts sömn på mysiga Bergs Vandrarhem.

 

 

 

Dag 3 - Berg via Borensberg till Motala - 36 km

Idag väntar en kortare, men än mer njutsam och vacker dag. Vi börjar med en cirka 20 km lång paddeltur i kanalen innan vi kommer fram till pitoreska Borensberg "Den lilla sjöstaden vid Göta kanal". I Borensberg så passar vi på att ta en paus med en härlig lunch på Borensbergs Gästgivaregård som byggdes redan 1645 och för lite omväxlings skull sitter vi precis intill och med bästa utsikt över Motala Ström på "Gästis".

 

 

 

Efter en trevlig lunch drar vi vidare med lite öppnare paddling över sjön Boren. Cirka 16 kilometer senare är vi framme vid den vackra slusstrappan vid Borenshult, strax innan Motala. Väl i Motala efter någon kilometer kanalpaddling tar vi in på nybyggda Hotell Nostalgi. Här sover vi gott i hotellrum i modern stil med ett nostalgiskt yttre. Innan läggdags tar vi oss till en av dagens höjdpunkter, en härlig grillbuffé på Motalas kända och prisbelönade Berggrens Källare.

 

 

1828 stod Motala Verkstads Värdhus klart för att tillhandahålla rum och mat till stadens yngre tjänstemän. På senare dagar har värdshuset bytt namn till Berggrens Källare efter krögaren Berggren som öppnade krog i källalokalerna på 40-talet.

 

 

 

 

Dag 4 - Motala via Fjuk till Karlsborg - 33 km

Återigen bjuds vi på en kortare paddling, men en väl tuff sådan. Vårt mål är att ta oss över Vättern med en lunchpaus på den gammla fyrön Fjuk, med en medhavd lättare lunch. Vättern är en oberäknelig och stor sjö och vi har största respekt för sjön. Det gör att vid dåligt väder, eller risk för dåligt väder, så kommer guiderna ha mandat att bestämma en annan färdväg.

 

Vid allt för kraftig västlig vind kommer vi ta en annan rutt med start strax utanför Hammar (dit vi blir skjutsade). Därifrån paddlar vi igenom och upplever Norra Vätterns vackra skärgård och sedan paddlar vi längs den västra kustremsan av sjön när vi kommer till öppet vatten. Vid kraftig sydlig eller nordlig vind finns risken att vi tvingas avstå dagens sträcka. Guidernas inriktning kommer vara säkerhet i första hand, men givetvis vill vi alla passera över Vättern.

 

Väl framme i sjönära och vackra Karlsborg, paddlar vi in till Kanalhotellet. Ett charmigt hotell byggt 1894 i Schweizerstil. I historisk och genuin miljö avnjuter vi kvällens middag även här. För de som gillar fisk, rekommenderas hotellets adelsmärke, "inkokt röding med farmors skarpsås".

 

 

Dag 5 - Karlsborg via Vassbacken till Sjötorp - 63 km

Efter frukost beger vi oss iväg på den sista färden för det här äventyret och även den längsta. Med trötta men glada kroppar tar vi oss igenom ett längre parti sjöpaddling genom sjön Viken, innan vi återigen är inne i kanalen.

Snart är vi framme vid mysiga Vassbacken där vi stannar för en lunch på Wassbackens Café, vandrarhem och camping. Kanske passar vi på att köpa med oss några nybakta bullar inför sista rycket mot Sjötorp.

 

Nu har vi en sista vacker och lång kanalpaddling kvar tills vi anländer till Sjötorp och äventyrets stora mål. Väl framme tar vi oss såklart förbi den sista slussen och tar en väldigt kort paddeltur ut på Sveriges största sjö Vänern.

 

Vi har precis paddlat genom hela Göta kanal! 190 kilometer!

 

Efter att ha hämtat andan från vår upplevelse paddlar vi in till land och tar in på Kajutan. Kajutan är ett personligt och hemtrevligt pensionat. Här väntar en avslappnande överraskning och vi bjuds på en härlig avslutningsmiddag där vi pratar om vårt äventyr in på småtimmarna. Vi sover över och äter även en sista frukost tillsammans på Kajutan, innan vi far hemåt, ett unikt äventyr rikare.

 

 

Med ovan beskrivningar låter det kanske som en promenad i parken...

 

Vår idé är att både kunna njuta av en hård utmaning, både mentalt och fysiskt, med att varje dag få bo och äta gott. Det kommer stundtals vara väldigt jobbigt och krävande, vi ska tillsammans paddla 190 kilometer på fyra dagar och lyfta över 58 slussar!

Samarbetspartners